سفارش تبلیغ
صبا ویژن
راهنما

خودمان را دوست داشته باشیم!

خود را دوست بدارید تا بتوانید دیگران را دوست داشته باشید، باید عیوب و نقاط ضعفی را که موجب ناتوانی و ضعف ما می‌شود شکار کرده و اعتماد به نفس‌مان را دوباره به دست آوریم.

? افکار منفی را متوقف کنید:
نه، همسایه شما، به شما چپ‌چپ نگاه نکرده است، همکارتان هم پشت‌سر شما حرف نمی‌زند...

 تمام این ترس‌های کوچک و بی‌اساس جلوی رشد و شکوفایی شما را می‌گیرد و نمی‌گذارد که روی مسائل مهم و اساسی زندگی تمرکز داشته باشد.

? بزرگنمایی نکنید
آیا هر اشتباه و یا گفتار نادرستی از نظر شما بی‌اندازه بزرگ و غیرقابل تصور است؟

به نظر می‌رسد که همه این عوامل به راحتی بتوانند از ارزش و اعتبار شما کم کرده و در نهایت به شکست شما منجر شوند، اما تا کی می‌خواهید نقش یک قربانی همیشگی را بازی کنید.

باید خود را از این تنگنا و دور باطل خارج کنید.

? خود را با دیگران مقایسه نکنید
می‌گویند مرغ همسایه غاز است!

 اگر فقط محسنات دیگران را درنظر بگیرید، این عمل مانع از آن می‌شود تا نکات مثبت و ارزش‌های خود را ببینید.
حس انتقادجویی خود را تا حدی به کار بیندازید، خواهید دید که دیگران آن‌طورها هم که به نظر می‌رسند، کامل و عالی نیستند.

عدم اعتماد به نفس سبب می‌شود تا شخص عیوب و نقاط ضعف خود را زیر ذره‌بین برده و بزرگ نشان دهد و روی محسنات و نقاط مثبت وجودی خویش، ماسک زده و آنها را از دیده دور نگه دارد.
بنابراین لازم و ضروری است که یاد بگیریم در حالی که نکات مثبت و محسنات خود را شناسایی می‌کنیم، نقاط ضعف و عیوب را در جای خود بررسی کنیم.
?
به ارزش‌های خود احترام بگذارید
برای آنکه خودتان باشید، احتمالا باید یاد بگیرید که ارزش‌های خود را شناخته و به آنها احترام بگذارید و حتی‌المقدور اصول و قوانینی که برخلاف ارزش‌های شما هستند را برخود تحمیل نکنید؛ مثلا اگر شما فرد فداکاری هستید و مایلید که خود را وقف کمک‌رسانی به دیگران کنید، مطمئنا اگر در بخش امور اجتماعی و مددرسانی فعالیت کنید استعدادهای شما در این بخش شکوفاتر خواهد شد تا اینکه در یک سرویس تجاری مشغول به کار شده و مجبور باشید هر روز با خود و دیگران سر و کله بزنید، چرا که اگر به مدت چند ماه و یا حتی چند سال بتوانید خود را تغییر داده و اصولی را که برخلاف معیارها و ارزش‌های شما هستند به خود تحمیل کنید، به سختی می‌توانید برخلاف ذات و طبیعت خود، تا ابد به این منوال ادامه دهید.


بنابراین، معیارهای مهم و با ارزشی را که نباید با چیزی معاوضه شوند و قابل خرید و فروش نیستند، مشخص کنید.

این اصل همواره شما را در انتخاب‌هایی که در زندگی پیش‌رو دارید راهنمایی می‌کند.


?
آشتی با گذشته
سرگذشت‌های خانوادگی، همچون بار سنگینی است که می‌تواند اعتمادبه‌نفس‌تان را تا حد زیادی محدود کند. شاید احساس می‌کنید که پدر و مادرتان، در دوران کودکی شما، آن‌طور که باید و شاید از شما حمایت نکرده‌اند و یا حتی جلوی پیشرفت شما را گرفته‌اند؟ (چوب لای چرخ‌تان گذاشته‌اند) قبل از هر چیز به خود بگویید که هر فردی سعی دارد تا نقش و وظیفه خود را تاجایی که در توان دارد به نحو احسن انجام دهد.

آنها هرگز نخواسته‌اند تیشه به ریشه شما زده و روحیه شما را خراب کنند، اما آنها می‌توانند تصمیم بگیرند تا رفتارهایشان را جبران کرده و از طریق شما موفق شوند.
در آخر، عشق ورزیدن به خود، یکباره صورت نمی‌گیرد.
باید برای موفقیت و پیشرفت در ساخت شخصیت خود، قدم‌به‌قدم و به تدریج به سمت آن حرکت کرد.

 

-------------------------------------------------------------------------------------

1. از تمام کسانی که نطر گذاشتند ممنون و متشکرم.

2.انسان باشیم

 

 


کلمات کلیدی: فکر


نوشته شده توسط شایان 88/2/11:: 1:11 صبح     |     () نظر